A (buddhista) tantra ösvényeinek és fokozatainak gyakorlása és megvalósításai. Longchen Rabjam – szerkesztette és kommentálta Thondup Tulku – The Practice of Dzogchen – 391-396.o. Magyar nyers fordítás: Kovács Endre 2024. Eger
A
tantrában az ösvények és fokozatok elérését, amelyeket a (The
Practice of Dzogchen könyv)IX.
fejezetében
a szutrikus gyakorlással kapcsolatban említettünk; mely
képességeket-eredményeket a gyakorlás rendkívül ügyes
módszereivel érik el.
A tantrában a két szakasz, a
kifejlesztő szakasz és a beteljesítő szakasz gyakorlatai révén
érjük el az eredményeket.(Lásd:
Láma Thubten Jese - A belső Tűz Gyönyöre
https://www.tibet.hu/dharma-bolt-konyvek-bodhiszattva/a-belso-tuz-gyonyore)
A
Pema Karpo 21. fejezetében (PK II. kötet) Longchen Rabjam
elmagyarázza, hogy a központi csatorna csomóinak feloldásával, a
négy csakra kerékben a tudat és levegő/energiájának
felhalmozásával fokozatosan eléri a gyakorló a 10 fokozatot és
az öt ösvényt.
PK II,175a/5 Itt elmagyarázom ezt a
belső (tantrikus) és a külső (szutrikus) képzési módok
kombinálásával.
A
tantrák ki fejtik a megvilágosodás 37 aspektusát. Az érzékelések
átalakításának (rNam-Dag) eszközeként, mint a mandalák; és ez
az eszköz bizonyos szempontból hasonlít a jellegzetes (szutrikus)
megközelítés tévedhetetlen tanításaihoz.
Tibet régi
és új (fordítói) tantrikus hagyománya is egyetért abban, hogy a
levegő(szkt. prana tib. lung) és a tudatosság(szkt.bodhi tib.
sems) fokozatos felhalmozásával(Las-Su Rung-Ba) a test négy
csakrájában lévő csatornákban a "négy ösvény(amit
általános buddhista terminológiában öt ösvénynek neveznek)"
tökéletességének erényei felébrednek.
Ezek a
1.felhalmozás, az 2. alkalmazás, a 3. látás és a 4. meditáció
ösvényei(az
5. a „nem meditáció” vagy teljes Buddhaság szintje).
A "tíz fokozat" mindegyikén a központi csatorna körüli
Roma és Kyangma csatorna 21 csomójából kettőt kioldva az ember
egymás után eléri a "tíz fokozat" erényeit; az utolsó
csomó kioldásával pedig eléri a Buddhaság állapotát(nem
meditáció szintje). Ez a tudósok és mesterek, például
Vimalamitra és Padmasambava nézete is...
Ennek
a gyakorlásnak két kategóriája van, a levegő/energia(szkt.prana
tib. lung) és a tudatosság (szkt.bodhi tib. sems) felhamozása
(rLung-Sems Las-Su Rung-Ba) és a tökéletes beteljesítése
('Byong-Ba). A (levegő és a tudat) befogadása ezekbe (a csatornák
megfelelő csakráiba) a felhalmozás; és a csomóik feloldása,
beleértve az ágacskáik csomóit is, a tökéletes beteljesítés.
A
levegőnek és a tudatosságnak a "teremtés csakrájának"
a köldöknél(lTe-Ba sPrul-Pa'i Khor-Lo) lévő szirmaiban (vagy
küllőkben, ágacskákban) való felhalmozásával keletkeznek a
hő-belső tűz(Drod)tapasztalatok, a "Felhalmozás Ösvényének"
kis, közepes és nagy szintjeinek jelei.
Ekkor a gyakorló
látja a Buddhák arcait a Nirmanakája formában, és képessé válik
megnyilvánulások(megtestesülések), és csodák felmutatására,
mert meditációja eredményeként elérte a kis (isteni) szemeket, a
jövőbelátás és a csodákat(csodatevést); valamint, hogy
elnyerte az irányítást (dBang Thob-Pa) a csodák ('Dun-Pa) és a
többi, az az a kontempláció "négy csodálatos lába"
felett.
Egyes merev (korlátolt) szemléletű emberek azt
állítják, hogy a "2. alkalmazás ösvényén" éri el a
gyakorló a csodákat, és a "1. felhalmozás ösvényének"
nagy szintjén még nem. Ez (helytelen) nem igaz.
1. A FELHALMOZÁS ösvénye (TSONGS-LAM)
2. AZ ALKALMAZÁS ösvénye (a levegő(szkt.prana tib. lung) és az elme(szkt.bodhi tib. sems) felhalmozása a Dharma Csakrájában a Szívben) – fordítás később
3. A LÁTÁS ösvénye (a levegő(szkt.prana tib. lung) és az elme(szkt.bodhi tib. sems) felhalmozása az Élvezet Csakrájában a Torokban) – fordítás később (hagyományos értelemben innen indul a magszabadulás és a Bodhiszattva szintek a szerk.)
4. A MEDITÁCIÓ ösvénye (a levegő(szkt.prana tib. lung) és az elme(szkt.bodhi tib. sems) felhalmozása a Nagy Gyönyör Csakrájában a fejkoronában) – fordítás később
5. A NEM MEDITÁCÓ ösvénye (Vagy Teljes Buddhaság Szintje) A korona csakra 21. csomójának kioldása és feltöltése által a gyakorló eléri a Vadzsradhara szintjét (Gyémánt Tartó, tökéletes Buddha szintjét), a Korona csakra legfelső szintjét – fordítás később
A fenti szövegben a szerző és a kommentátor nem tér ki a gyakorlat tantrikus terminológiáira a köldök-hő belső tűz tantrikus módszerét illetően, így nem beszél a 4 gyönyörről(gyönyör, nagy gyönyör, rendkívüli gyönyör és a spontán születő rendkívüli gyönyör) és a tiszta fényről(felfoghatatlan gyönyör), valamint az üresség meditáció szintjeiről, mivel a szöveg a szutrikus terminológiára helyezi a hangsúlyt; valamint egyes tantrák mint a Hevadzsra Lamdre-Mahamudra, Kalacsakra, Vadzsrakilaja és a Jutok tibeti orvosi tantra rendszere(Hajagriva) a nemi csakrát is használja a többi csakra integrálására és az összes prána központi csatornába terelésére a szerk.
Ajánlott irodalom:
Bokar Rinpocse - Csenrézi a Szeretet Ura – Az istenség meditáció alapelvei
Jeshe Cögyál – Dákini Tanítások
Manfred Seegers - Buddhista Alapfogalmak
Khenpo Cültrim Gyatso Rinpocse - A buddhista üresség meditáció fokozatai