Amitayus (Skt. Amitāyus, Tib. ཚེ་དཔག་མེད་, Tsepakmé; Wyl. tshe dpag med) Amitabha egy sambhogakája aspektusa, amely különösen a hosszú élethez kapcsolódik.
Az alábbi ima egy híres terma, amelyet az Összes Ékszerek Uniója néven ismert a nagy terton Jatson Nyingpo által kinyilatkoztatott, és a PBC Daily Prayers szádhana imakönyv 58-59. oldalán található.
Kérjük, Gyakoroljátok a "Három Nemes Keret" szerint, amit Longchenpa, Mipham Rinpocse és oly sok vonalbeli mester tanított:
- A Nemes Kezdet, a Menedék és a Bodhichitta, valamint a vonalbeli imák és az elmének a Dharma felé fordítása.
- A Nemes Közép a Vizualizáció Kifejlesztő fázisának és a Feloldódás Beteljesítő fázisának gyakorlása, miközben a nem-ragaszkodó bölcsesség üresség-tudatosságában (abszolút bódhicsitta) maradunk.
- A Nemes Befejezése az Odaadás, Felajánlás és a Jókívánság imákkal.
Kezdjük a Hétsoros ima háromszori recitálásával, majd a hagyomány vonal imái következnek.
NAMO GURU BYE
NAMO DEVA BYE
NAMO DAKINI BYE
minden lény javára menedéket veszünk a Guruban, a Dévákban és a Dákinikben
1. Invokáció (A guru megidézése)
HUNG
URGYEN JÜLGYI NUBCSÁN CÁM
Hum ugyen birodalmának, északnyugat irányban,
PEMÁ GESZÁR DONG PO LÁ
lótuszvirág kelyhének virágporos ágyában,
JÁCEN CSOGGI NGÖNDRUB NYE
csodálatos, magasztos sziddhit megvalósított,
PEMÁ DZSUGNE SE SZU TRÁG
lótuszban születetnek magasztalják nevedet,
KORDU KÁNDRO MÁPÖ KOR
dákinik kiséreted,
KJE KJI DZSESZU DÁDRUB KJI
nyomdokodban gyakorlok,
CSIN DZSI LÁB CSIR SE SZU SZOL,
jöjj el, add rám áldásod
GURU PEMÁ SZIDDHI HUM
guru pemá sziddhi hum
Ezután vizualizáljuk Urgyen Padma Rigdzin Amitájuszt az égen magunk előtt, akár egyedüli Buddhaként, akár jab jumként társnőjével egyesülve, és kezdjük a szádhanát az 58. oldalon található Amitájusz tiszteletadás recitálásával, kétszer tibetiül és egyszer angolul.
Folytassuk Amitájusz Buddha mantrájának felhalmozásával, miközben ő a bölcsesség és az együttérzés tiszta gyógyító fényeit sugározza az egész univerzumba, amelyek azonnal egyesülnek az összes buddha áldásával, eltávolítanak minden akadályt, és meggyógyítanak minden egyensúlytalanságot, minden érző lényt a megvilágosodás nagy boldogságába helyezve:
OM AH HUNG VAJRA GURU PEMA SIDDHI AYUKE HUNG NRI DZA
magyar kiejtéssel
OM ÁH HUM VADZSRA GURU PEMA SZIDDHI AJUSE HUM NRI DZÁ
Buddha Amitájusz napi rövid gyakorlata
a Szutráknak és Tantráknak megfelelően
HRI DÜ SUM SZANG JE KÜN JI NGO WO NYI
HRI A három idő Buddháinak Lényege.
DRO NAM MA LÜ DRÖ WE DE PÖN CHOG
Magasztos vezető ki minden lényt megszabadítasz
OR JEN PEMA RIG DZIN TSE PAG ME
Orgyen Pema Rigdzin Tsepame,
DAG GI LÜ NGAG YI SUM JIN LOB LA
Áld meg a testem, beszédem és tudatom.
CHI ME TSE YI NGO DRUB TSAL DU SÖL
Add meg a halhatatlan élet erejét.
OM AH HUNG VAJRA GURU PEMA SIDDHI AYUKE HUNG NRI DZA
magyar kiejtéssel
OM ÁH HUM VADZSRA GURU PEMA SZIDDHI AJUSE HUM NRI DZÁ
NE RIG ZHI JA TSA ZHI DANG
A 404-féle betegség,
CHEN NGEN NYI TRI CHIG TONG DANG
A 21000 -féle rossz körülmény,
YE DROG SUM JA DRUG CHU DANG
A 360 -féle csapás és megpróbáltatás,
GEG RIG TONG TRAG JE CHU SOG
A 80000-féle akadály,
TSE YI BAR CHE MI TÜN CHOG
És az élet minden kellemetlensége,
TAM CHE JANG ZHING DAG JUR CHIG
Távozzon el és tisztuljon meg!
Jatson Nyingpo a „Minden Drágakő Egysége” terma tanításából
Miután a meditációd során felhalmoztad a mantrákat, Buddha Amitájusz beléd olvad és feloldódik benned. Ilyenkor maradj csendes meditációban, amíg csak időd engedi, megmaradva az valódi természetedben.
Ha önmagunk gyógyítására vagy fő meditációs gyakorlatként szeretnénk használni a fenti meditációt és mantrát akkor gyakorolhatjuk intenzíven napi hat üléses guru jóga (six session guru yoga) gyakorlatban:1. Az első ülésben a külső guru jógát gyakorolva a buddha aspektus előtünk van és jönnek belőle a fények a 1-3-5 csakránkba beavatva meg áldva meg gyógyítva minket.2. A második ülésben a belső guru jógát gyakorolva a buddha aspektus fölötünk v. fejünk tetején van és jön belőle a tisztító-gyógyító fény nektár ami lefelé-felfelé és minden irányba tisztít minket.3. A harmadik ülésben a titkos guru jógát gyakorolva a buddha aspektus szívünkben egyedül van és a fénynektár szétárad belőle megadva a buddhák meghatalmazásainak áramát és a sziddhiket. Ha masszírozunk ez a fény-prána energia a kezeinken keresztül beleárad a páciensbe és őt is meggyógyítja. Valamint beteg szerettünk szívében is vizualizálva vagy a feje felett elképzelve gyógyítva őt; így mások gyógyítására is használhatjuk.4. A negyedik ülésben a titkos guru jógát gyakorolva a buddha aspektus szívünkben társnőjével egyesülésben van és a fénynektár szétárad belőlük megadva a buddhák meghatalmazásainak áramát és a sziddhiket.5. Az ötödik ülésben a még titkosabb guru jógát gyakorolva az egész testünk válik az egyedüli buddha aspektussá (kifejlesztő fázis) és a szívünkből fényárad ki és vissza megkapva a buddhák meghatalmazásainak áramát és a sziddhiket.6. A hatodik ülésben a titkosabb guru jóga legtitkosabb formáját gyakorolva az egész testünk válik az egyesült buddha aspektussá (magas tantrikus kifejlesztő fázis) és a szívünkből fényárad ki és vissza megkapva a buddhák meghatalmazásainak áramát, a hosszú életet, a sziddhiket és megszabadítva a lényeket a szenvedéstől. Ha nincsen meghatalmazásunk a buddha aspektusra akkor csak az első három fázist gyakoroljuk! (A szerk.ford.)
Ahogy maga Padmaszambava mondta: "Padmaszambava maga a tudat; ezen kívül nincs más gyakorlat, sem meditáció."
Amikor a Rigpa állapotában nyugszunk, azt ismerjük föl, mint abszolút lámát. Ezután minél többet idézzük meg az áldását, annál jobban erősödik a Rigpánk. A Rigpa láma egyre inkább megáldja a Rigpánkat. Mi pedig a következő megfontolásokkal idézzük a segítségét:
– "Felismerve, s emlékezetembe idézve, hogy a láma a saját Rigpám, vérteződjön fel a testem, beszédem és tudatom vadzsra-tested, beszéded és tudatot áldásával, és váljék eggyé tudatom a tiéddel!"